El 18 de gener s'estrenà el nou
llargmetratge del polièdric Quentin Tarantino. Molts esperàvem
l'al·legat als tant emblemàtics Spaguetti-western que el director
nord-americà només havia gosat tocar en pinzellades subtils a
altres films com Kill Bill volum 1 i volum 2.
QT rememora així els westerns fets a
la italiana en l'època dels seixanta i rodats, majoritàriament a
Almeria per inqüestionables llegendes com Sergio Leone, Sergio
Corbucci o Sergio Sollima.
“Django desencadenat” segueix fil
per randa els perfils de western mediterrani, complexitat dels
personatges, protagonistes antiherois (un negre cowboy) , plans
contrapicats i detall i una ajustada bso que s'adapta al ritme dels
esdeveniments i esdevé element imprescindible per il·lustrar
escenes de llarga i progressiva tensió. No cal remetre'ns al profeta
del gènere, ma dreta de Leone i oscar honorífic però és que
Ennio Morricone ens hi obliga. Ell firma tres dels vint-i-quatre
temes de la Banda Sonora del film on destaquen
“I
Giorni Dell’ira” de
Riziero
Ortolani, dos
temes de hip hop i aquesta meravella d'Elisa Toffoli “Ancora qui”
Quentin
demostra amb Django que per sobre de director és un guionista
estratosfèric. El nen que va créixer en un video club fa
com ha fet en anteriors films i
ret petits homenatges a altres directors i moments de la història
del setè art.”Dos
cavalquen junts” i “Duel a l'alta serra” a Kunta Kinte, passant
per “Nord i sud” amb Leone, Corbucci i l'art d'utilitzar el zoom
enmig del desert.
La
pel·lícula de 165 minuts no deixa cap estona per l'avorriment, et
manté enganxat a la butaca amb tocs còmics i lleugers, com las
surrealista democràcia interna del Ku Klux
Klan
que trobem en l'escena de l'assemblea improvisada o tocs d'extrema
calma tensa a Candyland en la negociació per la compra d'esclaus.
Tarantino es regala, com sempre, en dues escenes on fa aparèixer a
una noia de rostre tapat i destral en mà que centra l'atenció de
l'espectador. La noia és dibuixada i tractada de forma més complexa
que altres personatges però quan penses que prendrà una rellevància
en la trama, Tarantino la mata. Emulant
a Hitchcock surt en escena com havia fet en altres pel·lícules però
aquesta vegada la seva aparició és tant ridícula que acaba immolat
per Django, Jamie Foxx que es queda en un paper a mitges
possiblement a l'ombra dels personatges secundaris. Destacar
l'entranyable paper del doctor Schultz interpretat per Christoph
Waltz amb una interpretació intel·ligent, elegant i encarnant
l'antirracisme més humanitzant. Leonardo di Caprio i Samuel L.
Jackson tenen un paper importantíssim, el primer va de mes a menys i
el segon esdevé l'encarnació de l'autoodi negre, un personatge
fosc, no per la seva pell, malintencionat i venut a la complicitat
del poder blanc.
La
pel·lícula acaba amb una sentència més enllà del ressò de les
bales i en forma de pregunta retòrica: “Per què els que pateixen
la injustícia no s'aixequen contra els explotadors i els maten a
tots?”
Un
gran film que us recomano
1 comentari:
Ancora qui, em sembla d'entrada una música una mica paranoica no?? Si a tu t'agrada doncs molt bé. En canvi jo prefereixo més la d'en Johnny Cash... k crec k té molt bona rellevància en la peli. No sé, per lo menys m'hi sento més proper.
Publica un comentari a l'entrada