divendres, 7 de novembre del 2008


“Els cotxes i el futbol fan sortir el pitjor de cada persona”

Entrevista a Rafael Pérez Martí, 62 anys, “peatgista” d’AUCAT



El Rafael és client habitual al restaurant on treballo. En una ocasió després d’haver-li servit una *greixonera, postra típic de les Illes Balears, l’hi vaig preguntar de què treballava. La seva resposta em va encendre una bateria de preguntes dins el meu cervell. “Ostres com m’agradaria poder preguntar a en Rafael totes aquelles curiositats que alguns més d’altres no tant, ens fem sobre la feina de “peatgista”.

L’inici de peatgista? Existeixen requisits per accedir-hi?

Deixar el currículum i esperar que AUCAT (Generalitat) que depèn d’ABERTIS et cridin. Tot i que cada vegada es necessita menys gent perquè les màquines supleixen la tasca realitzada pels homes. És aqui on apareixen els contractes d’un més, quinze dies...

La crisi s’ha notat en l’afluència de gent?

Diria que si, des de que hem tornat de vacances....jo no tinc estadístiques ,però si que des de la guixeta veus passar menys cotxes. No sé si és pel preu del carburant o una suma de despeses, però si que és veritat que de cotxassos cada vegada se’n veuen menys.

Des de la seva posició, ens podria explicar alguna anècdota que hagi viscut?

Ui! Des de gent que tira les monedes a un recipient de propaganda, fins a tirotejos. De fet el més habitual és l’ús del clàxon. S’utilitza tant que no saps si et criden a tu perquè s’ha espatllat alguna barrera, o recriminen alguna cosa a un altre conductor. També et trobes amb gent que intenta posar la targeta per on surt el bitllet o els del teletac que es pensen que les barreres mai s’espatllen.

I vosaltres com ho viviu? Suposo que les ires dels conductors també us enfoquen?

Ara menys però abans hi havia caps de setmana que el cotxe parava a la barrera, pagava i no podia continuar circulant perquè tenia un cotxe a davant, i es clar la gent cremada t’insulta i fins i tot hi hagut alguna agressió.

I no és possible obrir barreres?

No. Només en casos excepcionals. Això ho determina el responsable de torre senyin-se a una serie de nivells. Per exemple en cas d’un avís de bomba seria un nivell quatre.

Després de trenta anys hem de seguir pagant autopistes?

Aquí hi ha una cosa clar que són les inversions que s’han de fer i tant l’Estat Espanyol com la Generalitat no poden o no volen fer, per tant l’única solució és donar la concessió a una empresa privada, per exemple ACESA. Un altre d’aquests el trobem a l’AP-7 a la sortida de la frontera francesa, on ACESA diu que ampliarà un tercer carril de cara a l’estiu. Aquesta és la oferta d’ACESA, ara bé, la Generalitat serà qui li donarà, o no, la concessió. Jo crec que tindrem peatges per anys.

Creus que els conductors et perceven com a dolent. En definitiva, és una feina agradable?

Aquí hi ha una confusió tremenda perquè hi ha molta gent que ens veu com si fóssim uns funcionaris, amb certs privilegis, i en realitat som treballadors, de funcionaris res. Nosaltres fem diferents torns. Hi ha gent que treballa de sis a dues, hi ha d’altres que fan de dues a deu i altres de deu a sis. Has de treballar el dia de Nadal, sant Esteve. N’hi ha que són fixos, aquests treballen en horaris més o menys estables. Jo en canvi treballo tots els caps de setmana per tal de suplir les hores que els fixes no volen fer. A més es veu tot plegat més agreujat per la substitució de persones per màquines. És una forma d’abaratir costos

Socialment, o potser jo he sentit tocar campanes, es diu que cobreu molt bé. És cert?

Una cosa són els d’ACESA i una altra cosa diferent són els d’AUCAT. Tots depenem d’ABERTIS. Jo treballo el setanta per cent i cobro net cada més nou cents eurus, no arriba a mil. Un treballador d’AUCAT que treballa quaranta hores setmanals guanya mil dos-cents eurus. Tenim quatre pagues extra i cada any tenim una paga extra més. Jo crec que és una feina molt golosa, senzilla, no requereix esforç físic, no obstant és molt alienant. L’únic inconvenient, treballar en dies de festa.

Com resumiries el comportament general dels conductors?

Gent que saluda perquè passa cada dia per allà i que inclús pots mantenir una conversa i evidentment gent eixuta i mal educada. Bé com qualsevol feina. Els cotxes i el futbol fan sortir el pitjor de cada persona.
* postra originari de mallorca que es basa en el reaprofitament de l'enciamada seca. Semblant al puding