Aquest text va començar
amb l'intercanvi d'opinions sobre corredors mediàtics a través d'un
canal de missatgeria instantània de membres dels Montseny Maasais,
secció de corredors de muntanya del Centre Excursionista de Sant
Celoni.
Com alguns heu pogut
apreciar, he fet servir dos mots genuïnament catalans amb una
preposició que els enllaça, corredors de muntanya. I ho he fet
perquè començo a estar, entre moltes altres coses, tip de termes
que desvirtuen aquest esport tant de moda a dia d'avui. Corredores i
corredors parlo del malsonant “Trail running”, paraula
popularitzada a revistes, etiquetes de Twitter i evidentment a
despatxos de companyies de màrqueting i publicitat.
No és que de cop i volta
em vulgui erigir com a purista lingüístic d'un esport que a casa
nostra ja fa anys que fa quilòmetres, no, vull anar un xic més
enllà en el què aquest terme anglès o internacional encarna. I ho
faré fent un breu repàs de la meva raquítica trajectòria.
Vaig començar a córrer
per asfalt com alternativa a un model d'oci carregat de poca salut
tant física com mental. El paviment urbà em va ensenyar que tenia
una lleugera capacitat i que els meus peus poc a poc anirien a buscar
el plaer una mica més amunt. Tant el quitrà com la muntanya em van
explicar que aquest esport era d'allò mes coherent. Corries perquè
el teu jo més profund t'ho demanava, perquè així lluitaves contra
el teu pitjor enemic, un mateix, superant i connectant amb obstacles
interns, prenen-te la competició com a quelcom a compartir més
enllà de la posició o el temps final de la prova. I el més
important, un esport, inicialment, dels més econòmics que he
conegut.
I dic inicialment perquè
com tot afer que sorgeix del més profund de cada experiència
personal, pròpia i certament inigualable, sempre a l'aguait,
sobrevolant les valls, apareixen els voltors. Aquests hi són en tots
els àmbits de la vida i tenen la sorprenent habilitat, i no la
desmereixo, de saber olorar i furgar en aquella matèria que s'està
coent. L'esport no n'és una excepció i unes grans companyies i
petits emprenadors (ara que alguns tant reivindiquen) no poden
evitar escorcollar en aquestes petites motivacions personals,
aprofitar-se'n i guanyar-hi, alguns pocs i altres masses diners.
Tanmateix i més enllà de
qui faci o no negoci en tot aquest món recentment anomenat “trail
running”, el què a mi realment em preocupa és la moral que se'n
desprèn. Quan un esport passa de ser una pràctica inequívocament
personal a ser una moda, amb motivació extrínseca i lligada a
models de consum desmesurats, això ja no em plau. Per posar un
exemple, quanta gent heu vist, en alguna de les curses que heu
disputat , vestit amb més de 700€ de material d'última generació?
O fent una autoavaluació,
quina diferència apreciem entre el cost del material que portàvem
quan vam començar a córrer i el què portem ara?
Quina part d'aquesta
indumentària és imprescindible per la pràctica d'un esport que els
antics grecs celebraven completament nus? No vull semblar un escèptic
ni desconsiderar l'aplicació de l'enginyeria en l'ús del material
tècnic però em sembla que darrera una motivació humana se n'hi
amaga una de ben diferent, la comercial.
Aquesta mercantilització
de l'esport es tradueix en la necessitat constant que té el corredor
d'autosubministrar-se noves, grans i diferents quantitats de material
per tal, sota un pretext tècnic i de rendiment, d'assolir els seus
objectius esportius.
Aquesta nova necessitat ja
s'han encarregat les grans companyies de crear-la amb el seu
màrqueting perspicaçment planificat, sobretot a través de la
creació de nous mites i referents esportius com el cas de Kilian
Jornet. El de Font Romeu ha servit a una empresa francesa (i moltes
altres) per trobar l'encaix perfecte entre una motivació personal i
manera de veure la vida amb l'espot constant de material esportiu.
Una intel·ligent i eficaç campanya publicitaria que ha sabut
ajuntar moral i consum. Avui tot corredor que es calça les
sabatilles o el GPS del senyor Jornet es sent una mica més a prop
del mite de la muntanya i la natura en estat pur.
Així doncs, el campió
del món de, deixeu-m'ho dir, “trail running” i els seus homòlegs
triatletes com Josef Ajram no venen samarretes, bicis i llibres només
perquè siguin bons atletes sinó perquè les marques han sabut
vendre'ns una falsa forma d'entendre la vida, i dic falsa perquè el
què acaben generant no són ni atletes més arrelats a la natura, ni
pensadors místics, ans al contrari acaben induint malaltissos
consumidors compulsius.
Aquests voltors, dels
quals parlàvem dues estrofes més enllà, els trobem a nivell
internacional amb les grans marques amb produccions i penosos salaris
a Xina i Vietnam com també a nivell local amb oportunistes que
s'apunten al carro del suculent esport de muntanya. Al meu poble,
sense anar més lluny, s'ha creat una escola de, com no, “trail
running”. Els infants van a córrer amb samarretes de marca que un
d'aquests voltors els hi proporciona, induint-los ja de ben petits a
anar equipats fins a les dents. Aquest mateix voltor és el que
organitza competicions pel Baix Montseny movent unes quantitats de
diners esfereïdores. També és el mateix que exalta entre els
corredors, els clients vaja, l'extraordinari valor paisatgístic i
mediambiental del parc natural però a la vegada fa propaganda dels
hotels del senyor Gaspar, causants d'una de les principals
afectacions que pateix el biòtop de la reserva. Dubto molt que la
passió per aquest esport siguin les causes dels seus moviments.
És per això i moltes més
coses, que em va semblar molt bé que en el sí de l'equip de
corredores on corro, els Montseny Maasais, un exemple de companyonia
i de recuperació d'espais col·lectius, hi hagués aquest debat
sobre els atletes anunci. Perquè en el món de l'esport com en el de
l'educació, del periodisme i en qualsevol àmbit de la societat en
què vivim i que constantment transformem, ser crític i
qüestionar-se les coses que t'envolten és un pas important per
crear nous aprenentatges i no caure en la delirant absurditat que
moltes vegades ens empeny aquest mercat deshumanitzant. Tornem doncs
als valors de l'històric excursionisme d'aquest país, referent
d'arrelament al territori de solidaritat i del treball en comú i
deixe'm d'emmirallar-nos amb consumismes absurds.
Ah i a casa del “trail
running” sempre n'hem dit córrer per la muntanya.
4 comentaris:
Fantàstic. Impossible expresar-ho millor. Personalment jo mai entreno o faig running. Simplement surto a correr o a fer travesses. Les coses pel seu nom. ;-)
El dia que entenguem que la muntanya hi és tot l'any (i no només els dies de cursa) molts voltors no trobaran d'on treure suc.
Totalment d'acord!
Gran escrit Martí !
Està ple de voltors!!
A casa meu també sempre n'hem dit "córrer per la montanya" !!!
Ficar al mateix sac Kilian Jornet i Josef Ajram...uuufff mal als ulls.
Aquesta marca que dius, i d'altres (que són la mateixa companyia), el porta vestint des del 16 anys, potser ni molts el coneixíem. I s'ho ha guanyat pels títols que ha aconseguit. No es pot compara amb un trader, que és imatge Dir, i que jo sàpiga no en té cap títol reconegut per alguna federació. Han volgut aprofitar la tirada que té xarxes, però és que l'altre ja hi era, abans de que ens arribés el 'trailrunning'.
Publica un comentari a l'entrada